Camera Mundo - Independent Film Festival - Edition Brasil

Camera Mundo Program vrijdag

kleur thema oranjeVrijdag 26 juni / 22:45 – 23:45u / Venster 2

Este Filme Deve ser Visto no Cinema
Experimenteel – 3’30”
Chico Lacerda / 2009 / Recife
luiz.francisco.lacerda@gmail.com

Als degene die naast je zit nog maar één film voor de rest van zijn/haar leven kon zien, welke zou je voor hem/haar kiezen? Maak een goede keuze, het is de laatste film!

If the person sitting beside you could only see one more film for the rest of his/her life, which one would you recommend? Choose wisely....

Chico Lacerda is aanwezig voor Q&A

Je Suis Jean Cocteau

Documentaire – 10’
André Scucato e Cristina Pinheiro / 2005 / Rio de Janeiro
cris@cinemadepoesia.art.br

je suis jean CocteauEen ballet van bewegingen, een subtiel ritme, de sensaties van een personage en zijn karakteristieken, intense ritmes; de kunsten van Jean Cocteau. Deze documentaire laat de sensaties uit het leven van Jean Cocteau zien. Een originele samenstelling van de poëtische
filmkunst.

A ballet of movements and a subtle rhythm represent the sensation of a character. This documentary shows the sensations of the life of Jean Cocteau.

BarrOca: Retrato em Barro Digital
Experimenteel - 2’14”
Lenice Queiroga – 2008 – Recife
lenicequeiroga@yahoo.com.br

Barr0caHet ontwaken van creativiteit in een experimentele film. Eerst was er klei, de aarde, het gezicht; de vormen van een vrouw die wordt gecreëerd.

The awakening of creativity in a short experimental film. First there was kley, the earth, the face and the shapes that create a woman.

De Volta ao Quarto 666
Documentaire – 15’
Gustavo Spolidoro / 2008 / Porto Alegre
daviop@v2cinema.com

De Volta ao Quarto 666Wat is de toekomst van film? Dat was de vraag die Wim Wenders aan vele  filmmakers stelde in 1982 in Cannes. Nu, is deze vraag nog steeds onbeantwoord, maar Wim staat nu zelf aan de andere kant van de camera.
Wim Wenders, Duitse regisseur en script writer en een van de grootste namen in de Nieuwe Duitse Cinema, werd bekend in 1984 met de cult classic “Paris, Texas”, die de Palm D’Or won in Cannes.

What is the future of cinema? This unanswered question - asked in Cannes by Wim Wenders in 1982 - is the central point in this documentary. Today, the question remains unanswered but this time, Wim Wenders is on the other side of the camera. German script writer and director, Wim Wenders became famous in ’84 with his classic cult “Paris, Texas”, that won a Palm d’ Or in Cannes.

Derivações
Experimenteel – 1’02”
Felipe Pereira Barros / 2008 / São Paulo
felipepereirabarros@hotmail.com

Diversiteit kan een voordeel zijn, maar de mensheid maakt er slecht gebruik van.  We zijn gemaakt uit dezelfde massa, verschillen zijn slechts afwijkingen. Onze essentie is één.

Diversity can be an advantage, but also a disadvantage. We come from the same mass, differences are but deviations, our essence is one.

Minami in Closeup - Minami in Close-up
Documentaire - 19’
Thiago Mendonça / 2008 / São Paulo
politheama@politheamafilmes.com.br

Mimami in CloseupCartoonist Minami Keizi lichtte in “Cinema in Close-Up Magazine” alle filmsterren van het onafhankelijke film productiebedrijf Boca do Lixo, uit. Boca was in de jaren '70 een omstreden onafhankelijk productiebedrijf dat geheel in eigen kosten kon voorzien omdat het onder andere soft pornografische films produceerde. De filmmakers en acteurs die destijds voor Boca werkten vertellen over de populariteit en over hoe de industrie werd tegengewerkt en uiteindelijk is gestopt.

Boca was in the seventies a notorious production company because they also produced soft porn. In this documentary the cartoonist Minami talks about the movie stars of Boca who